Duursportpassie

Enthousiasmerende, motiverende blog over duursporten

Chocolademelk en bier als hersteldrank voor duursporters

Een reactie plaatsen

chocolademelk en bier als hersteldrank voor duursportersHardlopen, wielrennen, triathlon? Lees hier wat de invloed van chocolademelk en een biertje is op je herstel na een training of wedstrijd.

Sinds een dikke maand hebben wij een pup in huis. We moesten ons dus even verdiepen in het hondeneigenaarschap. Zo kwamen we er achter dat chocolade dodelijk kan zijn voor een hond. Dat komt door het stofje theobromine dat in chocolade zit. Mensen kunnen deze stof makkelijk afbreken, voor honden kan het fataal zijn. Ik moest denken aan chocolademelk dat een goede hersteldrank voor duursporters zou zijn. Hoe zit dat? En nu ik er toch induik, hoe zit het eigenlijk met bier?

Chocolademelk als hersteldrank voor duursporters

Chocolade bevat voor duursporters als hardlopers, wielrenners, triathleten juist een heel fijn stofje; fenol. Fenolen zijn sterke antioxidanten die bloeddruk- en cholesterol verlagend en ontsteking remmend werken. Maar bovendien zorgen die fenolen ook voor soepele bloedvaten. Wanneer de bloedtoevoer tijdens inspaninning in de actieve spieren toeneemt, zorgen ze voor minder weerstand in die bloedvaten en kan er makkelijker meer bloed en dus meer zuurstof naar je spieren stromen. Een blokje pure (minder vet en calorieën) chocolade 1 á 2 uur voor het sporten is dus een aanrader.

En chocolademelk na het sporten werkt als een goede hersteldrank. Het bevat koolhydraten, eiwitten, electrolyten en vocht. Alles wat je nodig voor een goed herstel. In sommige onderzoeken lijkt het erop dat chocolademelk zelfs een betere hersteldrank is dan koolhydraat-eiwit sportdranken. Waarom dit zo is onderbouwen die onderzoeken nog niet goed.

En wat doet een biertje voor jou als duursporter?

Goed, maar nu is het zomer. Het is warm en je zweet je te barsten tijdens het sporten. Wie heeft er dan na afloop van het hardlopen zin in chocolademelk? Of op het terras waar je tijdens het fietsen even stopt (voor de recreatieve wielrenner :-))? Dan drink je toch liever een koud biertje? Handig?

Hoewel een halve liter bier (met een alcoholpercentage van 5 procent) een beetje van het energie-opwekkende niacine en seleen (goed voor je immuunsysteem) levert, is het een herstelkiller. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je lactaatwaarden langdurig verhoogd blijven. Waar normaal het lactaatgehalte al na enkele minuten daalt, gebeurt dat bij alcoholconsumptie pas na 50 minuten. Je lichaam blijft dus langer verzuurd, waardoor je langzamer herstelt. Je spieren doen er langer over om weer top te presteren.

Wil je na het sporten dus een koud drankje, kies dan voor de sportdrank die jouw lichaam het beste accepteert. Genoeg andere gelegenheden voor dat biertje.

Bronnen: runningplus, prorun, ultraplatform
Advertenties

Auteur: Teun Klos

Ik loop, fiets, zwem, zit op de mountainbike en geniet hier met volle teugen van. Zo ook als ik anderen zie sporten. Dat is waarop ik ook graag mijn ervaringen deel. Om te enthousiasmeren, te motiveren, want iedereen zou van duursporten moeten kunnen genieten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s