Duursportpassie

Enthousiasmerende, motiverende blog over duursporten

Zes krachtoefeningen voor hardlopers

2 reacties

Runner_core-strenghtKrachttraining voor hardlopers? Jawel. Als hardlopers ontwikkelen we onze beenspieren wel, maar de rest blijft toch een beetje een slappe boel. En zo over de veertig groeit dat zwembandje ondanks alle kilometers gewoon door, terwijl de spiermassa afneemt. Maar is dat de reden waarom we de laatste jaren zoveel lezen over krachttraining, core stability etc. voor ons lopers? Nee, natuurlijk niet. Het helpt ons namelijk ook echt beter, makkelijker, sterker te lopen, meer in balans. En ook belangrijk; het helpt blessures te voorkomen.

Sterk

Zelf moet ik tijdens het lezen van artikelen over dit onderwerp vaak terugdenken aan mijn studietijd in Oxford. Ik was daar gaan roeien en dat gaat er niet zachtzinnig aan toe. Dat was gewoon 6 dagen in de week trainen. Ook na een nacht in de stad, zaten we om vijf uur weer gewoon weer in de boot, ‘ziek’ of niet. Natuurlijk roeiden we veel, maar we deden ook krachttraining en liepen hard. Door al die training werd ik allround sterk. Ik heb me eigenlijk nooit meer zo sterk gevoeld als toen. Ook niet als hardloper!

Chi

Chi_Running_houdingMomenteel lees ik het boek ‘Chi Running’ van Danny Dreyer. Ook voor chi running heb je een sterke core nodig. Ga maar na… Een van de principes van  chi running is dat je loopt vanuit je chi. Je chi is je kern, daar komt de energie vandaan. Die ontsluit je allereerst door de lijn van kruin tot hiel recht te houden (en nog veel meer, lees het boek maar). Daarvoor is het nodig om je bekken naar achteren te kantelen en je kin in te trekken / kruin omhoog te duwen. Danny Dreywer noemt dat de C-houding. Hé, bekken kantelen? Ja, daar heb je je buikspieren voor nodig.

Voor meer informatie over Chi Running lees je het gelijknamige boek of ga je naar http://www.chirunning.com (de website van Danny Dreyer) of http://www.chirunning.nl (de Nederlandse versie).

Zes core stability oefeningen voor hardlopers

Ik ben dus wel overtuigd van het nut van een sterke core. Maar waar start je nou? In magazines en op websites en blogs wordt je overspoeld met oefeningen. Wat zijn nou de oefeningen die het meest effectief zijn en ook te doen zijn voor jou en mij? Ik heb het voor je uitgezocht. Onderstaande video laat je zes oefeningen zien waarmee je een sterkere hardloper wordt die minder blessure gevoelig is.

(Bron: Huffington Post)

Delen en ervaringen

Veel succes en plezier bij het doen van deze oefeningen. Heb je er baat bij? Deel deze blog dan vooral met je hardloopvrienden en laat je het mij ook weten?

Advertenties

Auteur: Teun Klos

Ik loop, fiets, zwem, zit op de mountainbike en geniet hier met volle teugen van. Zo ook als ik anderen zie sporten. Dat is waarop ik ook graag mijn ervaringen deel. Om te enthousiasmeren, te motiveren, want iedereen zou van duursporten moeten kunnen genieten.

2 thoughts on “Zes krachtoefeningen voor hardlopers

  1. super leuk artikel teun,wat kan jij toch schrijven

    Date: Sat, 30 Aug 2014 09:26:33 +0000 To: maaikeklos@hotmail.com

  2. Mooi verhaal. Ik ga deze adviseren aan mijn teamgenoten. Bedankt voor de tekst over krachtoefeningen voor hardlopers! THNX!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s