Duursportpassie

Enthousiasmerende, motiverende blog over duursporten

Drie stappen naar barefoot running

Een reactie plaatsen

barefoot running stappenToen ik onlangs door Petra Steffens (@Petrateksttaal) werd benaderd om te helpen bij een artikel over barefoot of natural running (ik gebruik hier beide termen door elkaar) twijfelde ik niet. Natuurlijk wil ik mijn ervaringen delen. Vandaar ook deze blogposts. Eén van haar vragen bleef echter bij me hangen; “Hoe begin je met barefoot running?”

Als je een beetje googlet op barefoot running tref je behoorlijk wat zoekresultaten. Veel van deze resultaten vertellen je over de techniek. Als daar wordt gesproken stappen, heeft men het over de letterlijke stappen. En als er tips worden gegeven, lees je vaak over een serie technieken die je moet toepassen.

Weinig tref ik de tips aan die ik Petra heb gegeven. Volgens mij zijn er namelijk drie stappen die je neemt vóórdat je echt serieus met barefoot of natural running gaat starten. Deze drie stapen zijn:

1. Oriënteren

Barefoot running is niet zomaar iets. Niet lopen met een paar nieuwe schoenen of met een nieuwe app op je smartphone. Barefoot running is ingrijpend, vereist tijd, geduld, doorzettingsvermogen en discipline. Daarom, voordat je begint; weet waaraan en waarom. Start eens met het lezen over het onderwerp. Genoeg te vinden online. Tijd voor een boek? Probeer ‘De geboren renner’ van Christopher McDougall. Bekijk video’s op YouTube, bijvoorbeeld video’s van Daniel Lieberman. Zoek experts op blogs en twitter, o.a. Barefoot Ted (@BarefootTed). Lees wat zij vertellen en stel hen je vragen.

2. Proberen; clinic of proeftraining

Nog steeds geïnteresseerd? Vermoedelijk ben je zelfs nog nieuwsgieriger geworden en sta je te popelen om het te proberen. Zoek dan een clinic in de buurt, Ruth Langemeijer van Feetback (@Feetback020) geeft ze bijvoorbeeld. Of zoek een atletiekvereniging waar barefoot, of natural running trainingen worden gegeven. Daar kan je onder deskundige begeleiding en dus op een goede manier proeven. Vaak zijn er ook minimalistische schoenen aanwezig die je kunt proberen wanneer je barefoot nog niet aandurft. We hebben het dan over natural running.

3. Go / no go

Je bent nu op het punt waarop je een weloverwogen beslissing kunt nemen. Go of no go. Kies je voor de go, dan schaf je een paar minimalistische schoenen aan en ga je starten met een opbouwschema. Al dan niet op blote voeten. Zelf ervaar ik dat het lopen op blote voeten je zoveel feedback geeft dat je je techniek echt kunt verbeteren. Daar heb je ook wat aan, wanneer je weer op schoenen loopt. Verder adviseer ik om onder begeleiding te trainen. Zeker de eerste maanden. Je staat versteld van, over wat een barefoot of natural running trainer je wekelijks kan bij brengen.

Bovenstaande stappen heb ik aan mijn loopmaatje Cees, met wie ik samen aan barefoot running ben begonnen, voorgelegd. Hierbij mijn dank voor zijn review.

Reactie

Overweeg je barefoot / natural running? Pak het serieus aan en je zult er veel plezier, voldoening aan beleven en de voordelen ondervinden. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Advertenties

Auteur: Teun Klos

Ik loop, fiets, zwem, zit op de mountainbike en geniet hier met volle teugen van. Zo ook als ik anderen zie sporten. Dat is waarop ik ook graag mijn ervaringen deel. Om te enthousiasmeren, te motiveren, want iedereen zou van duursporten moeten kunnen genieten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s