Duursportpassie

Enthousiasmerende, motiverende blog over duursporten

Alles wat goed is komt langzaam

3 reacties

‘Alles wat goed is komt langzaam’. Ik ga er dan maar vanuit dat dit ook voor natural running opgaat. Want tsjongejonge, wat heb je daar een lange adem voor nodig. Nou ja, dat geldt dan voor mijzelf in ieder geval.

In de zomerperiode dacht ik het aantal minuten en kilometers te kunnen uitbouwen. Dat mocht ook volgens mijn schema. En eigenlijk ging het ook best aardig. Maar ik ben een type die graag wil…. Tijdens een van mijn eerste 5 km’s (valt nog wel mee he) kwam ik een hardloopmaatje tegen. Na een high five consulteerde ik mijn Nike+ vriend en bleek ik er een behoorlijk tempo op na te houden. “Vasthouden”, zei een stem in mijn hoofd. “Rustig aan met mij”, riep mijn kuit. Het lekkere tempo hield ik vast tot een verplichte minuut rustig aan. Bij de aanzet naar weer een hoger tempo schoot het in de kuit die me net nog gewaarschuwd had.

Strengetjes

outside-inside.nl

foto: outside-inside.nl

“Strengetjes” zei mijn fysiotherapeut. Wat? Mijn fysiotherapeut legde uit wat hij daarmee bedoelde. Hoe een spier beweegt en zich gedraagt bij overbelasting waarna deze als het ware wat verkleeft. Die ‘verklevingen’ zijn strengetjes. Dat moet eruit gemasseerd worden, maar hij wist ook nog wel een oplossing waarbij er een naald in die spier wordt gejetst. Nee dank je.

Ik heb toen een afspraak gemaakt bij Marieke Andel (@MariekeAndel) van outside-inside.nl. Marieke kende ik van Twitter en ik wist dat zij sportmassage geeft. Bovendien loopt ze ook barefootstyle. Zij moest de problematiek als geen ander kennen. “Strengetjes?”, dat begreep ze niet. Dat begon goed. Natuurlijk heb ik ‘strengetjes’ toegelicht, maar belangrijker was dat ze de strengetjes ook voelde. Na drie behandelingen had ze die zo goed als weggemasseerd.

Begeleiding?

Op de massagebank raakte ik met Marieke in gesprek over begeleiding bij de overgang naar natural of barefoot running. “Er komt zo ontzettend veel bij kijken”, aldus Marieke. Ja, dat wist ik. Want ik had natuurlijk ‘De geboren renner’ gelezen en daarna talloze video’s op YouTube bekeken, sites bezocht en artikelen gelezen. Ik was al bijna een expert. Een expert die na een zeer voorzichtige opbouwperiode toch heel makkelijk een kuitblessure opliep. Ik besloot om ook eens te gaan kijken bij de training waar Marieke over sprak.

atletiekbaanDe volgende maandagavond toog ik met loopmaatje Cees naar de baan. Erg benieuwd. De trainingen worden verzorgd door Rob Salomonson (@RobSalomonson). En Rob heeft ons die avond ervan overtuigd dat begeleiding tijdens de overgang naar een nieuwe manier van lopen geen luxe is. Cees en ik wisten al een heleboel en deden al veel goed, maar Rob wees ons toch op een aantal nieuwe, belangrijke voorwaarden om technisch goed te lopen. Daarnaast is de continue coaching van Rob, maar ook van de andere lopers een erg leerzame ervaring.

Techniektraining is toegevoegde waarde

Tijdens die eerste avond duizelde het ons. Meer door de knieën, kin naar achteren, hellen over de enkel, alleen bewegingen naar achteren, lopen vanuit de kern (net onder je navel), heupinzet en ga zo maar door. Daar kan je je nooit tegelijkertijd op concentreren! En daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld ook je duurlopen op te delen in kleine stukjes. Waarbij je je elk afzonderlijk stukje op een ander technisch onderdeel van de natural running techniek concentreert. En als je dat maar lang genoeg doet…

Cees en ik zien de toegevoegde waarde van deze techniektrainingen. We zijn terug blijven komen en inmiddels slijt de techniek er aardig in. Desondanks voel ik de pezen in mijn voet nog af en toe en had ik na de laatste training weer een enorme spierpijn in mijn kuiten. Oefeningen die mijn spieren en pezen in mijn voeten sterker maken en niet vergeten tijdens het lopen mijn voeten ook ontspannen te laten hangen moeten dat in de toekomst echter gaan voorkomen. De toekomst, hoe lang duurt dat nog? Tsja, alles wat goed is komt langzaam.

Advertenties

Auteur: Teun Klos

Ik loop, fiets, zwem, zit op de mountainbike en geniet hier met volle teugen van. Zo ook als ik anderen zie sporten. Dat is waarop ik ook graag mijn ervaringen deel. Om te enthousiasmeren, te motiveren, want iedereen zou van duursporten moeten kunnen genieten.

3 thoughts on “Alles wat goed is komt langzaam

  1. HaTeun,
    Hahahaaha Rob weet ons af en toe knap te pakken.
    Maar ook wij zien de meerwaarde van deze techniek in.
    Ook wij gaan hier mee door , en in het begin moet je inderdaad aan te veel dingen tegelijk denken.
    Maar we zijn er van overtuigd dat het vanzelf goed komt , net zoals de eerste stapjes #Barefootstyle!

    Groeten van de Hardlopers van de Jong,
    Robert-Jan en Antonette de Jong.

  2. Ik kan je als vervolg van Born to Run heel erg het (e-)book Tread Lightly aanraden. Dan ga je voor wat betreft kennis echt de diepte in. Op amazon als kindle book te koop (dus ook op ipad via de gratis kindle app). Serieus leuk en boeiend boek: http://www.amazon.com/Tread-Lightly-Peter-Larson-ebook/dp/B00885RHR8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382309926

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s