Duursportpassie

Enthousiasmerende, motiverende blog over duursporten

Rust na barefootstyle trailrunning op Vibrams

2 reacties

trail of templiersIk heb een weekje rust. Gedwongen, want ik wil natuurlijk lopen. Maar met de laatste stappen van het barefootstyle opbouwschema heeft de wreef (net boven de tenen) van mijn linkervoet wat moeite. Het lijkt mij een ontsteking. Iemand ook die ervaring?

Deze blogpost schrijf ik met een washandje ijsblokjes op de wreef. Oude sportsok er overheen om de boel op z’n plaats te houden. Waardeloos.

Trail of Templiers
De oorzaak is mijn enthousiasme tijdens een weekje Frankrijk. In de omgeving van Millau, waar ik vorige week verbleef, loopt namelijk het trailrunning parcours ‘Trail of Templiers’. Niet dat ik zo’n trailrunner ben, maar ik wilde dit parcours toch ook niet links laten liggen. En aangezien ik tegenwoordig barefootstyle loop, deed ik dit uiteraard op de Vibrams.

templier-routeIk heb het geweten. De delen die ik gelopen heb, waren of te stijl (kuitenbijters omhoog en remmen, remmen, remmen omlaag), of bestond uit smalle paadjes met heel veel losliggende stenen. Al met al vrees ik dat ik mijn voet hier heb geforceerd.

Herstel
In Frankrijk heb ik met lichte klachten nog vier keer gelopen. Maar terug in Nederland ben ik na de eerste training toch maar gaan luisteren naar die wreef.

Nu maar hopen op een snel herstel, maar mijn ervaring met ontstekingen in de voet is dat zoiets best even kan blijven zeuren. Rust, ijs, rust, ijs en geduld.

Advertenties

Auteur: Teun Klos

Ik loop, fiets, zwem, zit op de mountainbike en geniet hier met volle teugen van. Zo ook als ik anderen zie sporten. Dat is waarop ik ook graag mijn ervaringen deel. Om te enthousiasmeren, te motiveren, want iedereen zou van duursporten moeten kunnen genieten.

2 thoughts on “Rust na barefootstyle trailrunning op Vibrams

  1. Een bekende klacht bij het “barefoot” rennen is de TOFP; Top Of Foot Pain. En die komt inderdaad, ondanks je zeer conservatieve start regime (of wellicht had iets meer training juist geholpen), meestal door TMTS (Too Much Too Soon). Een overbelasting waarschijnlijk van de spieren bovenin je voet. En inderdaad, wil je er zo min mogelijk last van hebben moet je goed naar je lichaam luisteren en wachten tot in ieder geval die pijn weg is.

    Een vriend van me, met constant knie klachten door rennen totdat hij ook minimalistic en daadwerkelijk barefoot ging rennen (doe dat ook echt, het geeft je de beste feedback), deed ook teveel te snel en kreeg dezelfde TOFP. Het kan even duren voordat het weg is (zeker als het een pees te maken heeft), waarna je wederom rustig moet opbouwen. Als je op barefoot en TOFP zoekt vind je vast wel meer verhalen.

    Zelf geen last van gehad, wel van een gescheurde kuitspier door TMTS tijdens de Damloop (na een paar weken niet rennen door vakantie). Succes met het opbrengen van het geduld met dit heerlijke renweer :-).

  2. PS, behalve dat het een TMTS klacht kan zijn, kan het ook een hint zijn dat er nog iets aan je techniek gewerkt moet worden. Wellicht dat je beter met een iets “plattere” voet kan landen, minder hoog op je tenen zeg maar. Maar in dat terrein doe je inderdaad al best veel verschillende belastingen op je voet. Op zich een goede training en zeker weten heel leuk, ik heb ook wel door bossen in Duitsland en Noorwegen gerend. Heerlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s